G.Poziomeczki

Umiemy się dzielić z innymi  wiodąca aktywność: plastyczno -techniczna 

CELE OGÓLNE:  rozwijanie zdolności plastycznych; odczuwanie potrzeby wyrażania siebie w pracach plastycznych; dostrzeganie wartości emocjonalnej w gotowej pracy

I CZĘŚĆ DNIA

„Piłka” – rozmowa o zabawkach, umiejętności dzielenia się, o zasadach wspólnej zabawy na podstawie wiersza.

            Piłka Katarzyna Kuzior -Wierzbowska

Piłka bardzo mała

Wciąż podskakiwała.

 

Raz u góry, raz na dole,

Raz na ścianie, raz na stole.

 

Piłka bardzo mała

Ciągle się turlała.

 

Raz do mamy, raz do taty,

Raz pod szafę, to znów w kwiaty.

 

Piłka bardzo mała

Gdzieś się zapodziała.

 

Może siedzi pod łóżeczkiem,

Bo zmęczyła się troszeczkę.

 

Rodzic kieruje rozmową tak, aby dziecko doszło do wniosku, że wspólna zgodna zabawa jest przyjemna i przynosi wiele radości dzieciom, które w niej uczestniczą, trzeba tylko przestrzegać określonych zasad: Czym bawiło się dziecko? Co robiła piłeczka? Czy ty lubsz się bawić piłką? Jak myślisz, czy zabawa piłką jest przyjemniejsza, gdy bawisz się nią sam, czy w grupie? Dlaczego? Jakimi innymi zabawkami w przedszkolu można się bawić wspólnie, w większej grupie?

 

II CZĘŚĆ DNIA

 

„Lustereczko, to ja” – stwarzanie sytuacji do poznania i akceptacji siebie, budowanie wypowiedzi. Dziecko bierze do ręki lusterko i patrząc w swoje odbicie, opowiada o sobie, np.: Cześć, lustereczko, jestem (...), lubię układać puzzle... Następnie przejmuje lusterko kolejny domownik, aby wszyscy chętni kolejno przedstawili się w ten sam sposób, opowiadając o tym, czym lubią się bawić, co lubią robić.

„Dzielimy się miłym gestem” – kształtowanie życzliwego zachowania w stosunku do bliskich. Każdy wykonuje przed dowolną osobą w jej kierunku miły gest: uśmiech, podanie ręki, przytulenie, trzymanie się za ręce i podskakiwanie.

„Dzielimy się pomysłami” – zabawa plastyczna, ćwiczenie wyobraźni. Rodzina siada przy wspólnym stole. Każdy ma przed sobą białą kartkę. Na środku stołu leżą różne materiały plastyczne. Wszyscy będą wykonywali to, co zaproponuje każda kolejna osoba przy stole. Zabawę rozpoczyna osoba dorosła, mówiąc np.: Na środku kartki rysujemy kółeczko. Kolejną propozycję zgłasza chętne dziecko (Rodzic może podpowiadać pomysły), w tworzeniu dzieła powinno wziąć udział jak najwięcej osób. Gdy na kartce zabraknie miejsca, należy rozdać kolejne kartki.

III CZĘŚĆ DNIA

 

„Moje ciało, moje emocje” –  utrwalenie znajomości przyimków: na, pod, za, ćwiczenie rozróżniania emocji, ćwiczenie grafomotoryki. Rodzic pokazuje dziecku ruch (wyraźnie akcentuje przyimki) i prosi dziecko o powtórzenie, np. ręce NA głowie, ręce NA ramionach, ręce ZA plecami, ręce POD pupą, dłonie POD pachami, ręce NA brzuchu.

 

 

Szanuję innych wiodąca aktywność: muzyczno -ruchowa

CELE OGÓLNE:  ćwiczenie umiejętności wyrażania siebie; wyrażanie emocji w formie śpiewu; ćwiczenie wyobraźni i pamięci; rozwijanie kreatywności, sprawności manualnej, budowanie wypowiedzi

 

I CZĘŚĆ DNIA

„W labiryncie” – wyrażanie siebie. Rodzic rysuje na dużym arkuszu papieru labirynt (lub układa z sznurka, włóczki), na ścieżkach rysuje (układa) też koperty. Dziecko wchodzi do labiryntu, a Rodzic prowadzi je w taki sposób (podskocz 2 razy, idź stopa za stopą itd.), żeby zatrzymało się na jakiejś kopercie. Dziecko zatrzymuje się, a Rodzic czyta pytanie przygotowane w kopercie (dopasowuje pytania do dziecka, znając jego sympatie, antypatie, mocne i słabe strony). Po każdej odpowiedz dziecko otrzymuje brawa. Rodzic zadaje po 2–3 pytania. Przykłady: Czy lubisz, gdy przytula cię ktoś inny niż rodzice, dziadkowie, brat czy siostra? Czy chętnie rozmawiasz z innymi dziećmi? Czy lubisz się bawić z innymi dziećmi? ...

 

II CZĘŚĆ DNIA

 

Praca z KP2.29 – rozwijanie kreatywności, sprawności manualnej, budowanie wypowiedzi. Dziecko wykleja część rysunku niebieską bibułą, pozostałą część ozdabia według własnego pomysłu.

„Głowa, ramiona” – zabawa ruchowa ze śpiewem, według M. Bogdanowicz.

Gdy Rodzic stuka w tamburyn (klaszcze), dziecko biega po pokoju. Na przerwę zaczyna śpiewać, dotykając części ciała. W zależności od stopnia opanowania tekstu Rodzic może zwiększyć tempo.

            Głowa, ramiona

Ach, gimnastyka, dobra sprawa,

dla nas wszystkich to zabawa.

Ręce w górę w przód, i w bok,

skłon do przodu, w górę skok.

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

 kolana, pięty, kolana, pięty.

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

oczy, uszy, usta, nos!  https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

III CZĘŚĆ DNIA

 

„Takie samo” – ćwiczenie wyobraźni i pamięci. Rodzic układa przed dzieckiem kilka elementów, mogą to być np. kamień, orzech włoski, śrubka, klocek. Drugi, taki sam, komplet chowa w woreczku. Dziecko, wkładając rękę do woreczka, wyciąga tylko taki przedmiot, który wcześniej wskaże na stoliku rodzic. Zabawę powtarzamy, wymieniając komplet elementów w woreczku.

Dzień dobry! Do widzenia!

wiodąca aktywność: matematyczno -przyrodnicza 

CELE OGÓLNE:  utrwalanie znajomości zwrotów grzecznościowych: dzień dobry i do widzenia; ćwiczenie umiejętności odpowiedniego stosowania zwrotu w danej sytuacji; motywowanie do kulturalnego zachowywania się  

I CZĘŚĆ DNIA

 Dzień dobry, dzień dobry - wszyscy się witamy,
dzień dobry- dobry humor mamy.
Dzień dobry, dzień dobry – słońce jasno świeci
dzień dobry – pani wita dzieci .

 

Zabawa przy piosence – „Piękne zwyczaje” https://www.youtube.com/watch?v=UkicUKta0bY

 

II CZĘŚĆ DNIA

Burza mózgówMagiczne słowa”– co to są czarodziejskie słowa, kiedy je stosujemy – naprowadzenie dziecka poprzez rozmowę i ilustracje obrazujące użycie owych słów w życiu codziennym (dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam, smacznego).

  1. 1. https://lh3.googleusercontent.com/proxy/4Np22ttwgLYl521Gtp_qPMnp6jPY_4jtvMTi8-3kS_LaCH2JwNwdar7Rpk3kQY8gAok4IbwuhtFj0Tym5v_pIPsjv6SDQXl22hffICGSA5OF3rmAb5ouXPHQQiVK1FUpIEba
  2. 2. https://image.freepik.com/darmowe-wektory/slodkie-dzieci-macha-reka_29190-3541.jpg
  3. 3. https://blizejprzedszkola.pl/magiczne-slowa-pd,3,4790.html
  4. 4. https://img.freepik.com/darmowe-wektory/wektorowa-ilustracja-rodzinny-miec-gosc-restauracji_29937-1247.jpg?size=626&ext=jpg

 

Praca z KP2.28 – ćwiczenie koordynacji wzrokowej, sprawności manualnej, budowanie wypowiedzi. Dziecko wyszukuje obrazek z witającymi się osobami, umieszcza na nim nalepkę.

 

„Czarodziejskie słowa” – zabawa dydaktyczna. Dziecko z pomocą Rodzica odpowiada na zadawane pytania :

  • Gdy wchodzimy rano do sali mówimy ? ...
  • Gdy idziemy spać mówimy rodzicom ? ...
  • Idąc do domu mówimy ? ...
  • Gdy kogoś uderzę mówię ? ...
  • Gdy widzę Panią z przedszkola mówię ? ...
  • Gdy chcę żeby ktoś podał mi zabawkę mówię ? ...
  • Gdy zaczynam jeść śniadanie mówię wszystkim ? ...
  • Gdy ktoś mi podaje mi zabawkę mówię ? ...

 

III CZĘŚĆ DNIA

„Policz wzory” – przeliczanie. Rodzic rysuje dziecku na plecach wzory palcem (kreski, kropki, maksymalnie 3 za jednym razem). Dziecko przelicza na głos narysowane elementy. Dla utrudnienia  Rodzic zwiększa liczbę rysunków (maksymalnie 5), rysuje większe wzory, np. słońce, chmurkę, balon.

„Wzorki na ubranku” – liczenie do 2, układanie par. Dziecko wybiera jeden szablon ubrania (spodnie lub sweterek) i dekoruje go, układając wzorki w postaci par kolorowych figur.

spodnie - https://image.freepik.com/darmowe-wektory/spodnie-mody-plaski-rysunek-techniczny-szablon_75180-449.jpg

sweter - https://i.pinimg.com/564x/6e/17/76/6e177604c9086104bf6a7a560dbbf0b4.jpg

 

Do widzenia :)

Dziś są twoje urodziny wiodąca aktywność: językowa

 CELE OGÓLNE:  kształtowanie odpowiedniego zachowania się podczas uroczystości typu urodziny; stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych

 I CZĘŚĆ DNIA

„To moje urodziny” – budowanie wypowiedzi na podstawie oglądanych fotografii. Rodzic pokazuje dziecku fotografie urodzinowe. Prowadzi z dzieckiem rozmowę na temat świętowania urodzin w taki sposób, aby podsumowanie było następujące: urodziny to jedna z okazji / uroczystości, którą przygotowuje się według określonych zasad (zaproszenie gości, przygotowanie poczęstunku, odświętnego stroju, odbieranie życzeń i prezentów, zabawa z gośćmi). Rodzic pyta dziecko o jego doświadczenia związane z obchodzeniem urodzin – co zapamiętało i dlaczego, co się podobało, co je krępowało itd.

 

II CZĘŚĆ DNIA

 

„Na torcie świeczki” – rozmowa o marzeniach na podstawie wiersza.

Na torcie świeczki

Agnieszka Nożyńska -Demianiuk

Na torcie świeczki płoną radośnie,

 babcia się cieszy:

– Tak szybko rośniesz!

 

Dziadek wyjmuje z kosza prezenty:

– Chodź, jubilacie mój uśmiechnięty!

 

Film oglądamy z mojego życia –

mama się każdą sceną zachwyca:

– Patrzcie, tak kąpał się mój maluszek!

A tu stoimy z nim pod ratuszem!

 

Nadchodzi w końcu chwila wspaniała

– Która czas w biegu wnet zatrzymała.

 

– Nim zdmuchniesz świeczki, pomyśl życzenie!

– mama mnie prosi... – Tak, mam marzenie!

 

By różdżkę jakaś wróżka mi dała,

niech czarodziejską moc będzie miała.

 

 Czego nią dotknę, niech różdżka zmienia!

 Ot, takie właśnie mam dziś marzenia!

 

Rodzic nawiązuje do treści wiersza, pytając o typowo urodzinowy zwyczaj podczas zdmuchiwania świeczek. Pyta, o czym marzyło dziecko w wierszu. Następnie zachęca dziecko do  wypowiadania się na temat swoich marzeń urodzinowych, czy się spełniły.

 

III CZĘŚĆ DNIA

„Pomyśl życzenie” – ćwiczenie oddechowe. Dziecko siedzi przy stoliku, na środku stolika Rodzic ustawia „świeczkę” (rolka po papierze, piłeczka). Dziecko zdmuchują piłeczkę, następnie układa ją na rolce i owtarza czynność.  Zdmuchują z bliska i z daleka. Rodzic zwraca uwagę, że nad świeczką nie można się nachylać, bo jest to niebezpieczne.

 

"Urodzinowa zabawa" – zabawy muzyczno – ruchowe przy muzyce.

https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA

https://www.youtube.com/watch?v=UvA7Fk44JFw

https://www.youtube.com/watch?v=p7cq49hpjRE

https://www.youtube.com/watch?v=6BwHuwiknOs

https://www.youtube.com/watch?v=a-VfhYa2CF0

https://www.youtube.com/watch?v=4hZU5MPLmCs

https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

 

 

Kulturalny przedszkolak przy stole wiodąca aktywność: społeczno -emocjonalna

CELE OGÓLNE: ćwiczenie kulturalnego zachowania się przy stole; kształtowanie zachowań społecznie akceptowanych; motywowanie do udziału w życiu kulturalnym przedszkola

I CZĘŚĆ DNIA

„Bujak” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko dobiera sobie parę, siadają skrzyżnie naprzeciw siebie, chwytają się za dłonie. Przeciągają siebie raz na jedną, raz na drugą stronę.

 

II CZĘŚĆ DNIA

 

Zygmuś Świnuś i obiad

Maciejka Mazan

            Zygmuś Świnuś był świetnym kolegą, a jednak nikt nie chciał koło niego siadać. Dlaczego? – Zgadnij, co dziś jadłem na śniadanie – powiedział Zygmuś do Miśka Miodka, który zawsze lubił posłuchać o tym, co ktoś jadł na śniadanie, obiad, a nawet kolację.

– Płatki owsiane z dżemem i kakao – odparł Misiek.

– Skąd wiesz? – zdziwił się Zygmuś.

– Bo ciągle masz je na buzi – wyjaśnił Misiek, kręcąc głową. Przy obiedzie było jeszcze gorzej. – Krysiu, dlaczego nie siadasz koło Zygmusia? – spytała pani. – Bardzo przepraszam, ale dzisiaj nie mogę – odparła Krysia. – Mam białą bluzkę, a dziś na obiad jest barszcz. Jeśli usiądę koło Zygmusia, za chwilę będę miała białą bluzkę w czerwone kropki, a to mi zupełnie nie pasuje do mojej stylizacji.

– Zygmusiu, czy nie mógłbyś zachowywać się bardziej kulturalnie? – spytała pani.

– A ja się nie zachowuję? – zdziwił się Zygmuś, otwierając buzię pełną jedzenia.

            Był tylko jeden przypadek, gdy ktoś usiadł koło Zygmusia z własnej woli. Tuż po świętach Andżelika Baran przyszła do szkoły z bardzo nieszczęśliwą miną. Kiedy zdjęła płaszczyk, wszyscy zrozumieli, dlaczego.

            Andżelika miała na sobie pomarańczowy sweterek z zieloną owcą na samym środku.

– To prezent od babci – wyjaśniła ponuro. – Z bardzo dobrej owczej wełny. Babcia powiedziała, że będę go nosić jeszcze przez wiele lat.

– Fajna ta owca – zauważył Zygmuś, który akurat pił sok z czarnej porzeczki.

– Tylko trochę zielona. Pewnie niedojrzała.

             I tak się zaczął śmiać, że zakrztusił się sokiem i zaczął kasłać. Sporo soku znalazło się na sweterku Andżeliki.

– Zygmusiu! – zawołała pani. – Przeproś koleżankę! To było bardzo niekulturalne!

– Nie szkodzi – powiedziała Andżelika, która nagle jakby się rozpogodziła. – Zupełnie nie szkodzi, proszę pani. A co będzie na obiad?

            A gdy się okazało, że na obiad mają być buraczki i budyń czekoladowy, Andżelika zawołała:

– Zygmuś! Rezerwuję sobie miejsce obok ciebie!

            Od tego dnia już nigdy nie przyszła do przedszkola w sweterku z zieloną owcą.

– Zygmusiu, musisz się nauczyć jeść kulturalnie – powiedziała pani.– W przeciwnym razie nikt nie będzie obok ciebie siadać.

– Zygmuś na pewno się nauczy – odezwała się Sylwia Sowa. – Ale mój naukowy rozum podpowiada mi, że dobrze by było do tego czasu podawać na obiad jakieś bezbarwne potrawy. Bo inaczej wszyscy będziemy wyglądać jak zielona owca Andżeliki...

 

             Rozmowa z dzieckiem w oparciu o tekst utworu, Rodzic pyta: Co takiego robił Zygmuś przy stole, że nikt nie chciał obok niego siedzieć? Skąd Misiek wiedział, co prosiaczek jadł na śniadanie? O co pani prosiła Zygmusia? Pamiętasz, co się wydarzyło, gdy Zygmuś pił sok i jednocześnie śmiał się? Czy trudno jest być kulturalnym przy stole? Rodzic mówi: To bardzo ważne, by zachowywać się kulturalnie przy stole, wtedy nikomu nie dokuczymy, będziemy lubiani, a najważniejsze – nie zrobimy sobie krzywdy, np. zakrztuszając się jedzeniem podczas mówienia.

 

III CZĘŚĆ DNIA

 

„Zapamiętaj, to ważne!” – poznanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole, nauka metodą ze słuchu. Rodzic prosi o powtórzenie zasad kulturalnego zachowania się przy stole. Następnie wiesza w części jadalnej obrazki podsumowujące wypowiedzi dziecka i powtarza rymowanki do każdego z nich. W ciągu tygodnia Rodzic utrwala je z dzieckiem.

  1. Najpierw jedzenie do buzi wkładam, potem ją zamykam i ładnie zjadam.
  2. Gdy do buzi jedzenie wkładasz, nachyl się nad talerzem, z którego je zjadasz.
  3. O tym każdy przedszkolak pamiętać musi – jem i piję w ciszy, by się nie zakrztusić.

1) https://image.slidesharecdn.com/zachowanieprzystole-170529160007/95/zachowanie-przy-stole-9-638.jpg?cb=1496073722

2) https://image.slidesharecdn.com/zachowanieprzystole-170529160007/95/zachowanie-przy-stole-11-638.jpg?cb=1496073722

3) https://image.slidesharecdn.com/zachowanieprzystole-170529160007/95/zachowanie-przy-stole-13-638.jpg?cb=1496073722

4) https://image.slidesharecdn.com/zachowanieprzystole-170529160007/95/zachowanie-przy-stole-16-638.jpg?cb=1496073722